Festival Terrer 2019

Discontinium Energètic -l’orgue, el primer sintetitzador-

25 Novembre 2019

Concert per a orgue, electrònica, sintetitzador.
Torroja del Priorat, Novembre de 2019

Podem considerar l’orgue com el precursor del sintetitzador de música electrònica. Cadascun dels tubs d’un orgue entona una nota que pot ser tinguda tant de temps com vulguem com si es tractés d’una freqüència electrònica. Mitjançant l’addició de notes-freqüències podem crear sons i timbres sonors per síntesis additiva física-acústica com ho faríem amb la síntesi additiva electrònica (sumant notes-freqüències). Alhora, un tret molt particular dels orgues és que la intensitat de les seves notes no depèn de la força física que exercim sobre l’instrument, com si passa amb la resta d’instruments, sinó que a manera d’interruptor ON/OFF la intensitat del so de l’orgue depèn en gran manera de la quantitat de notes i tipus de registres que activem o desactivem.

Hi ha un “discontinium energètic” entre la força del músic sobre l’instrument i el resultat sonor que se’n deriva. El que fa el músic és “mappejar“, relacionar, crear interaccions entre les notes tot activant i desactivant registres físics perquè l’aire que travessa els tubs vibri d’una manera o l’altra. Aquest concert està pensat des d’aquesta perspectiva, la perspectiva d’un creador electroacústic que fa ús d’aquest sintetitzador físic-acústic històric com és l’orgue de l’Església de Sant Miquel de Torroja del Priorat.

El programa de concert consta d’un sol moviment llarg format de diverses obres que ens proposen un recorregut sonor per diferents aproximacions a aquest sintetitzador acústic que és l’orgue. Instrument proveït de centenars d’oscil·ladors físics-acústics: Una aproximació més melòdica i harmònica amb obres d’Arvo Part, una aproximació de música repetitiva electrònica, minimalista amb música de Philip Glass, una aproximació més textual i de fusió amb la música electrònica amb una obra de Xavier Gelabert, una aproximació purament electrònica, amb clares referències a la síntesi additiva amb oscil·ladors, estrenant una obra per a orgue i sons electrònics de Nadal Roig Serralta i una aproximació més pròxima a la música “noise“, drone, electrònica amb una peça de Joan Bagés versionant el tema LA GENT de Maria Arnal i Marcel Bagés. Alhora els sons de sintetitzador i la música electrònica ens permeten crear pons i lligams entre les obres tot jugant amb l’espai sonor. Els sons electrònics entren dins les obres i alhora les modifiquen produint una hibridació entre el so sintètic i el so acústic.

Joan Bagés
Intèrpret i compositor

Entrades disponibles a:

Entradium.com